Platforma Usług Elektronicznych ZUS – wszystko, co warto o niej wiedzieć

UWAGA! JUŻ CZAS ROZLICZYĆ PIT za 2019!: Kliknij i pobierz darmowy program

Platforma Usług Elektronicznych ZUS to wygodny sposób na załatwienie niektórych spraw u narodowego ubezpieczyciela. Realia naszego kraju są niestety takie, że prędzej czy później każdy z nas jest zmuszony stawić czoła urzędnikowi ZUSu i złożyć u niego jakiś wniosek, dostać zaświadczenie itp. Warto poznać możliwości ułatwienia sobie życia, bo jak się okazuje, nie taki ZUS straszny, jak go malują.

logo-pue

PIT

Po pierwsze rejestracja

System działa podobnie jak nasze konto w banku – musimy dokonać rejestracji, po której dostajemy login i hasło do systemu. Aby to zrobić, trzeba udać się do oddziału ZUS, pod który podlegamy, by urzędnik mógł sprawdzić naszą tożsamość. Dla niektórych osób, zwłaszcza tych, które mieszkają daleko od placówki ubezpieczyciela, może to być nieco uciążliwe, ale dzięki temu nasze dane są bezpieczniejsze oraz mamy pewność, że nikt się pod nas nie podszyje.

Co można załatwić?

Dzięki PUE mamy możliwość sprawdzić na przykład czy nasz pracodawca opłaca za nas składki, czy zgłosił nas i naszą rodzinę do ubezpieczenia, poznać wysokość prognozowanej emerytury czy kwotę środków przekazanych do Otwartych Funduszy Emerytalnych (OFE). Płatnicy składek, czyli m.in. osoby prowadzące działalność gospodarczą, mogą w systemie dokonać zgłoszenia do ubezpieczenia swoich pracowników, sprawdzić poprawność ich danych, a nawet ich wyrejestrować. Platforma pozwala tez na generowanie wniosków, wzorów dokumentów i ich przesyłanie. Logując się na konto sprawdzimy też jakie świadczenia nam przysługują, z jakich korzystamy, będziemy mogli sprawdzić nasze zaświadczenia lekarskie ZUS ZLA, a nawet umówić się na spotkanie w oddziale ZUS.

Dowiedz się więcej

Więcej informacji udzielają pracownicy Centrum Obsługi Telefonicznej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Warszawie pod numerem telefonu 22 560 16 00 (koszt połączenia wg stawek operatorów). Konsultanci pracują w dni robocze w godz. 7.00 – 18.00, a automatyczna infolinia czynna jest całą dobę. Można również skontaktować się przez popularny komunikator Skype, wyszukując użytkownika zus_centrum_obslugi_tel, a także poprzez czat dostępny na oficjalnej stronie Zakładu.

Powiązane artykuły