Zaświadczenie od ZUS, US i 20% opłaty inicjalnej. Tak w praktyce wygląda leasing

Mimo że leasingodawcy są znacznie mniej wymagający od instytucji bankowych, zanim zaproponują ci podpisanie umowy, będziesz musiał potwierdzić dobrą kondycję finansową swojej firmy. W jaki sposób?

20-procentowa opłata początkowa to tylko początek

Wymagania, jakie stawiają przed przedsiębiorcami polscy leasingodawcy bywają bardzo różne. Od tego, jak wiele formalności będziesz musiał dopełnić zanim złożysz swój podpis na mowie zależy twoja kondycja finansowa i w konsekwencji – twojej działalności gospodarczej.

Co do zasady, leasingodawcy wykorzystują dwie procedury:

  • procedurę standardową: wbrew nazwie, stosuje się ją tylko w przypadku firm, które budzą pewne wątpliwości leasingodawcy; przedsiębiorca będzie zmuszony do przedstawienia kompletu materiałów dokumentujących jego zdolność finansową,

  • procedura uproszczona: metoda stosowana wobec tych przedsiębiorców, którzy mogą pochwalić się ugruntowaną pozycją rynkową i nie budzą żadnych wątpliwości wobec leasingodawcy; z metodą uproszczoną wiąże się niska opłata inicjalna, ale nie jest to regułą.

Różnice między obiema procedurami bywają bardzo złożone i zależą od indywidualnych ustaleń  między stronami, wysokości finansowania, okresu trwania umowy oraz kapitału początkowego, jakim dysponuje firma.

Można jednak przyjąć, że niezależnie od wybranej procedury, właściciel firmy będzie musiał dostarczyć m.in.:

  • dokumenty rejestrowe firmy,

  • zaświadczenia o braku zobowiązań wobec fiskusa i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,

  • dowód tożsamości,

  • wypis z Krajowego Rejestru Sądowego (spółki prawa handlowego) lub CEIDG.

Inne warunki na leasing auta nowego i używanego

W kontekście leasingu, sam przedmiot umowy nie jest bez znaczenia. Przedsiębiorcy, którzy będą starali się o pozyskanie finansowania na zakup egzemplarza z rynku wtórnego muszą uzbroić się w cierpliwość, bowiem ta procedura trwa dłużej niż w przypadku leasingu nowego auta od dealera.

  • Nawet jeśli jesteś wiarygodnym kontrahentem, musisz liczyć się, że przy aucie używanym będziesz zmuszony do wniesienia większej opłaty inicjalnej – przy autach 2-, 3-letnich spodziewaj się 10-, 20-procentowego wkładu (oczywiście ostateczna kwota to wypadkowa wielu różnych czynników) – wynika z raportu „Leasing operacyjny. Czym jest i jak rozliczyć koszty podatkowe?” w serwisie www.superksiegowa.pl.

Starając się o zakup auta używanego pamiętaj, że to ty powinieneś wskazać na egzemplarz, którym jesteś zainteresowany – dobrze, jeśli sprzedawcą będzie płatnik VAT.

– –

Materiały prasowe Super Księgowa.


ifirma

PIT

Powiązane artykuły