ZUS-owskie urzędomaty do likwidacji

Do niedawna w Zakładach Ubezpieczeń Społecznych pracę usprawniał specjalny sprzęt – 160 urzędomatów. Aby oddać wniosek, nie trzeba było czekać w kolejce, wystarczyło podać wniosek do maszyny.  Urzędomaty okazały się jednak awaryjne.

160 urzędomatów stało w 43 oddziałach ZUS w kraju i 116 inspektoratach, a łącznie kosztowały 112 mln zł. Od 2013 roku klienci zdążyli się przyzwyczaić do urządzeń, gdyż usprawniały one obsługę. “Gazeta Wyborcza” dotarła do listu, w którym ZUS napisał: „służby informatyczne podjęły decyzję o wycofaniu z eksploatacji wszystkich urzędomatów w placówkach ZUS. Taka decyzja została podjęta z uwagi na podatność tych urządzeń, wysokie koszty ich utrzymania oraz niewielkie zainteresowanie klientów funkcjami tych urządzeń”.

Paweł Żebrowski z biura prasowego ZUS przyznaje, że aktualnie jedynie 30 sztuk tych urządzeń jest używanych, pozostałe sztuki są uszkodzone. “Ich naprawa przekracza wartość samego sprzętu. Co ważne wycofanie urzędomatów zakłada przyjęty wiele miesięcy temu harmonogram, jeszcze przed wybuchem epidemii koronawirusa. Można zatem powiedzieć, że urzędomaty nie spełniają już swojej roli m.in. przez to, że to archaiczny sprzęt” – mówi Paweł Żebrowski.

Wstępnie ustalono, że urzędomaty zostaną zastąpione przez zwykłe skrzynki, do których klienci nadal będą mogli wrzucać swoje wnioski i formularze.

PIT

Powiązane artykuły